Québec till New York

Ramen för resan var flyg till Québec, bilkörning till New York och flyg hem.  Hotell var bokat i Québec och i New York och bilar var bokade.

Flygresan (25 april) med Air Canada/Jazz Från Köpenhamn till Québec fungerade bra och det fanns ett hotellrum till oss. Nästa morgon, när vi skulle hämta vår hyrbil stötte vi på en kvinna som hävdade att bilen vi skulle hyra skulle återlämnas i Québec i stället för i Buffalo som det var beställt.  Efter viss palaver och koll i datasystemen var det helt ok och vi fick en helt ny Mazda 3 (röd).  Därefter kunde vi ägna oss åt staden och dess sevärdheter. Vi konstaterade att det var en trevlig liten stad, med mycket historia, som bättre kommer till sin rätt på sommaren.  Det var nämligen en ganska kall vår och det låg faktiskt kvar snödrivor lite här och där och någon grönska var det inte.

Onsdagen (27 april) var det tid för förflyttning till Montréal.  Vädret på förmiddagen var tråkigt och faktiskt var naturen inte mycket att hurra för (åtminstone längs  motorvägen) och några björnar dök inte heller upp. Här skulle vi då börja boka våra hotellrum själva och med hjälp av Turistbyrån fick vi tag på ett ganska centralt beläget rum till mycket bra pris. Torsdagen (28 april) var heldag i Montréal och här fanns det mycket att se och göra.  Vi började med att leta upp The underground city, ett nätverk av affärsstråk under jord.  Fascinerande, vi har inte sett något liknande någon annanstans.  Besök i Botaniska trädgården (anses som en av världens finaste) var en upplevelse tillsammans med besöket på Olympiastadion (från OS 1976), som låg snett över gatan.  Mycket promenerande, men tyvärr fortfarande lite kyligt och blåsigt).

Nästa dag (29 april) var det fortfarande kyligt men uppehåll.  Det var dags att lämna det ’franska’ Kanada och styra kosan till Toronto.
Här var det inte lika lätt att hitta ett bra hotell (vi hittade inte Turistbyrån), men skam den som ger sig, till slut gick det bra. Toronto är största staden i Kanada och landets finansiella centrum, detta skulle utforskas.  Hela lördagen (30 april) ägnades åt att promenera runt i staden.  Lite kyligt på morgonen, men molnfritt, så vi började dagen med att promenera till Kensington market och China Town, två
områden som flyter ihop.  Massor av butiker med ett mycket varierat utbud av både mat och andra varor.  Restauranger och kaféer av alla nationaliteter (mest asiatiska dock). Dagens ’höjdare’ var besöket i CN Tower.  Tornet är 553,33 m högt, men vi kom ’bara’ upp till 447 m.  En fantastisk utsikt över staden.  En restaurang fanns också, men den låg på 346 m höjd, ölen smakade fint på denna höjd.  Dagens promenerande avslutades nere vid The Waterfront.

Söndag (1 maj) och dags för den sista attraktionen i Kanada, Niagarafallen.  Vi lämnade ett kyligt Toronto och hamnade i ett ljummet Niagara (18°).  Fallen var mäktiga att skåda, men solen lyste med sin frånvaro, vilket förtog intrycket lite grand.  Här kunde man också bo i något av de stora hotell-komplexen som fanns där, men vi hade bestämt oss för att hitta ett
boende i Niagara-on-the-Lake. Vägen till den lilla staden var vacker och kantad av vingårdar.  På måfå svängde vi in på en, Reif Estate, en lyckad sväng visade det sig.  Här fick vi bl.a. prova icewine, vilket Kanada är berömt för.  Framme i Niagara-on-the-Lake hittade vi ett
mysigt hotell med en restaurang som höll god klass och där vi drack vin från Reif till maten.

Sedan 1962 hålls det en Shawfestival i staden, en hyllning till George Bernard Shaw. Måndag (2 maj), dags för USA. Vi valde att köra över bron vid Lewistown och efter en relativt snabb behandling vid gränsövergången styrde vi kosan mot Buffalo. Buffalo är en stad
med många arkitektoniskt intressanta byggnader fick vi veta på turistbyrån, men vad hjälpte det, ett mer ’dött’ centrum får man leta efter.  Inga direkta affärsgator, inga varuhus, igenbommade affärslokaler och trist i största allmänhet.  Staden är ett offer för indu-striell omstrukturering. Eftersom vi skulle byta bil tidigt nästa morgon vid flygplatsen, hittade vi oss ett hotell alldeles i närheten.

Tisdag morgon (3maj) var det dags att byta bil, den röda Mazdan mot en röd Chevrolet och sedan bar det iväg österut mot Boston.  Då det
är ganska långt till Boston hade vi inte tänkt att köra ända dit, men det flöt på bra så vi hamnade där ändå.  Vi upptäckte att vi inte hade några bra Bostonkartor och det fick till följd att vi irrade runt utan att veta var vi var, men som vanligt fixade det sig till
sist. Efter att vi varit och ätit upptäckte vi att Leifs kamera var borta.  Var hade detta hänt, i Buffalo kanske?  Nästa dag fick bli undersökningsdag. Onsdag (4 maj) och dags att göra Boston.  Vi började med att kontakta biluthyraren i Kanada och fick besked att göra en anmälan via internet, vilket vi gjorde och sedan var det bara att vänta. Eftersom det var fint väder beslöt vi att gå ner till Downtown trots viss avrådan från hotell-personalen.  Inte visste vi att Boston var så avlångt, två timmar ca tog promenaden.  Men det var en fin promenad och vi fick se vackra hus, blommande träd och vackra parker.

Eftersom vi gått mycket, satte vi oss på en sightseeing buss, Old Town Trolley Tour, och fick se ännu mer av staden. Kvällsvarden hade vi bestämt skulle vara hummer och denna avnjöt vi på den berömda restaurangen Union Oyster House, vilket var en liten upplevelse. Nästa dag (5 maj) var den andra heldagen i Boston och vis av gårdagens erfarenheter tog vi
spårvagnen till Downtown, en resa på ca 30 min, så det var en ganska bra bit.  Dagen ägnade vi bl.a. åt museibesök och en båttur i hamnen.  Efter återkomsten till hotellet på kvällen, hade vi fått mail från biluthyraren, i vilket det stod att de hittat kameran och undrade vad de skulle göra med den.  Vi bad dem att skicka den till hotellet i New
York, som ju var förbokat.  Skönt att kameran kommit till rätta, där var ju lite bilder i den.

Fredag morgon (6maj) och dags att lämna den trevliga staden Boston för vidare färd söderut.  Vädret var vackert så vi bestämde oss för att åka till Cape Cod.  Det blev en tur genom små turistiska samhällen, mycket gallerier, restauranger, motell, antikviteter, och naturligtvis, en massa krimskrams. På Cape Cod avnjöt vi en lunch som vi aldrig stött på tidigare, friterade ostron och pommes frites, mycket gott.  Eftersom det tog
tid att köra ut på Cape Cod, hann vi inte så långt utan vi sökte natthärbärge i Newport. Vi fann ett trevligt hotell med det passande namnet The America’s Cup Inn. Newport är verkligen en liten intressant stad, här finns USAs flottas högskola, världens största tennis-muséeum och berömda ’Mansions’.

Vi lämnade Newport lördag förmiddag (7 maj), efter att ha åkt runt och tittat på stadens ’Mansions’ och den vackra utsikten från Ocean Drive, och styrde västerut. Efter en lugn och fin biltur hamnade vi i New Haven, Yaleuniversitetets hemvist.  Här slog vi läger och på kvällen mumsade vi på ostron och ankbröst, inte fel.

Så var det dags förNew York (8 maj).  Bilen skulle lämnas på flygplatsen i Newark och bilfärden dit gick utan problem liksom avlämnandet av
bilen.  Ej heller några problem att ta tåget in till Manhattan och Penn station. Eftersom vädret var bra och hotellet inte låg alltför långt bort, var
det dags för den första promenaden i den stora staden.  Från Penn station till Madison Avenue, där hotellet låg, lite spännande.

Efter vi installerat oss på hotellet begav vi oss ut på strövtåg söderut.  Vi gick och vi gick och kunde snabbt konstatera att Manhattan är väldigt avlångt. På Union Sq och längs Broadway söderut var det som ett svenskt stadsfestivalstråk med mängder av försäljningsstånd där det mesta kunde köpas. Förmodar att detta var för att det var söndag. Vi orkade ta oss ner till ’Ground Zero’ innan vi vände åter mot hotellet.  På vägen passerade vi Washington Sq, där det bjöds på underhållning av olika slag, jazzmusik och annat.

Ny dag (9 maj) nya äventyr.  För första gången på vår resa åt vi inte frukost på hotellet, utan vi gick till en närbelägen, dygnet runt
öppen, affär/kafé och fick en hyfsad frukost för två till ett pris som var mindre än för en på hotellet.  Denna dag
skulle vi få en överblick av Manhattan och det fick vi med hjälp av 2 st olika sightseeingturer med buss, som tog oss runt till alla viktiga ställen.  Förutom buss-turerna hann vi med en tur med gratisfärjan till Staten Island, som samtidigt tog oss ganska nära
Frihetsgudinnan.  Innan dagen var slut hade vi även hunnit med Times Sq.

Åter en ny dag (10 maj) som bl a skulle ägnas åt lite shopping på det stora outletvaruhuset  Century 21.  Man blev nästan trött när man såg utbudet, massor av kläder, accessoarer och skor och mycket var ’fina’ märken.

Eftersom vi var nära Battery Park, där bussrundturerna till Brooklyn utgick ifrån, bestämde vi oss för att ta den turen.  Det var en
annorlunda stadsdel, inte alls så mycket höghus, utan i stället lite små-stadskänsla.  Efter rundturen hann vi bl a med ett besök på Rockefeller Center, där vi åkte upp till utsiktsplattformen på 850 fots höjd.  Härifrån hade man en fantastisk utsikt över Manhattan och kringliggande
områden. Vid återkomsten till hotellet hade min kamera dykt upp från Buffalo, stor lycka.

Sista heldagen i New York (11 maj) och det var dags att ge kulturen sitt.  Vi började med en promenad till Moma (The Museum
of Modern Art), där vi tillbringade 2 timmar. Här hann vi med att se mycket, men ändå, där var hur mycket som helst kvar att se.  Kulturpromenaden fortsatte i kanten av Central Park fram till Guggenheimmuséet, där vi faktiskt bara tittade in i entréhallen.  I stället gick vi in på The Metropolitan Museum of Art, ett jättestort museum där man lätt kunde gå vilse. Här såg vi en utställning gitarrer samt en med kläder av
Alexander McQueen, märkliga skapelser. Kvällen ägnades åt musical.  Jersey Boys hette musicalen och handlade om gruppen The 4 Seasons.
Mycket bra.  Denna kväll hände också resans andra missöde, Leifs mobiltelefon försvann, förmodligen hade den trillat ur jackfickan på teatern.  Den fick betraktas som förlorad.

Torsdagen den 12 maj var hemresedag.  Promenad till Penn station, tåg till Newark, flyg till Köpenhamn via Toronto och Frankfurt.  Ankomst till Köpenhamn på förmiddagen den 13 maj.  Hela resan gick helt enligt tidtabell och även våra väskor kom fram som de skulle.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att resan fungerade som den skulle och det var en stor
upplevelse för oss.  Även om vi bara rörde oss i de allra östligaste delarna av Kanada och USA tyckte vi att vi hann med att se och uppleva mycket. Det som var ordnat via resebyrån, flygresa, hyrbilar och första och sista hotellen var till stor belåtenhet, det var bara en lite ’strulig’ dam i biluthyrningen i Québec som nästan skrämde oss lite innan hon insåg att vår beställning var korrekt (ochdet kan ju inte resebyrån rå för).

/ Siv & Leif

Tel: 042 - 13 95 00             E-post: mail@turretur.se             Norra Storgatan 16, 25220 Helsingborg             © Copyright Turretur