Östra Medelhavet "By sea"

Vill med dessa rader och bilder sända er en hälsning från vår kryssning  i Östra Medelhavet.

Ja,  än en gång har vi kryssa och denna gången startade vi i Rom med stopp på Mykonos, Kasadasi, Istanbul, Aten/Pireus, Santorini, Napoli och sedan Rom igen.

Resan började tidigt på morgonen den 20 okt med  flyg från Kastrup till Rom där vi landade vid 11-tiden. Sedan med transfer till fartyget
–Rederi Celebrity och fartygets namn Equinox där vi fick en fin hytt med balkong på 8:e vån. Började med lunch utomhus på däck – 14:e våningen och sedan ner till hytten där väskorna kommit. Uppackning och sedan upptäcktsfärd på fartygets 15 våningar och med 2.800 passagerare och mer än 1.000 personal. Ja, det var ett mycket lyxigt fartyg där det t o m på 15:e våningen fanns puttinggreen och gräsmatta där man dels kunde spela olika bollspel och också ha picknick. Matsalen i två våningar hade plats att servera 1.200 person åt gången (två sittningar – kl 18.30 och 20.30), stor teatersalong med internationella  uppträdande varje kväll, SPA och pooler såväl inom- som utomhus, stora bubbelpooler, gym, bibliotek, spelhall, stora uppehållssalonger, flera barer och flera olika restauranger samt givetvis en hel del butiker. Ja, hela fartyget var som ett jättestort höghus eller som ett helt kvarter i en liten stad. Passagerarna ombord bestod av mest Japaner, Amerikaner, Canadensare och Européer från olika land. Dock var det nog inte mer än 15-20 av alla dessa passagerare som var svenska. Svensktalande hörde vi nog endast tre, fyra gånger under resan.

Efter dusch och ombyte var det så dags för första middagen ombord. Vi fick ett två-bord och detta var vi mycket glada för. Här blev vi uppassade av fyra servitörer och det var ingenting som fattades. Förrätt, soppa, varmrätt och dessert och därtill ett gott vin, så nog blev man mätt.

Första dagen var till havs och i ett strålande väder, så den dagen blev till att sola och bara koppla av på däck. På kvällen var det ”Kaptenens middag” m a o att man skulle klä upp sig lite extra. Många i smoking och annars i mörk kostym och damerna i eleganta klänningar.

Första stoppet blev i Mykonos.
Här var vi för två år sedan, men endast under några kvällstimmar, så då gick vi aldrig i land. Denna gång blev det dock en liten rundtur och sedan eftermiddagen åter i solstolarna.

Nästa stopp var Kusadasi.
Här vandrade vi upp i staden och förutom en liten sväng på strandpromenaden, blev det lite inköp i den lilla Turkiska
staden. Rolf köpte  Lacost-skjortor och jag köpte en V-ringad tröja, en T-skjorta och en  Gucci-väska och allt detta fick man för ca 800
Sv kronor. Här kunde man åkt med en sightseeing till Ephesus (stora arkeologiska utgrävningar), men eftersom jag varit där tidigare (med idrottsresa) och visste att det var ganska så obekvämt att gå omkring där, så avstod vi denna tur.

Nu var det åter en dag på havet och åter en solskensdag på solstolarna med ljudböcker och korsord och också lite puttning på puttinggreenen.

Nästa dag ankom vi till Istanbul.  Detta hade vi verkligen sett framemot. Tyvärr var det mulet väder. Vi åkte här med på en sightseeing tur som fartyget ordnat, där vi bl a besökte Kariye Muséet, Hagia Sofia och Hippodromen m fl platser. Den här turen tog nästan sju timmar och att det tar tid förstår man. Har aldrig sett något liknande i trafiken. Man korsade filer hur som helst och knappast ett läskpapper fick plats mellan bilarna. I Istanbul hade vi två dagar så nästa dag tog vi själva scuttlebus in till centrum/gamla staden för att själva kunna gå och se Blå Moskén med sina sex minareter. Även denna precis som Hagia Sofia var en jättebyggnad och mycket vacker med all sin blå mosaik.

Nan vid poliscykel i Istanbul

Nästa stopp var Aten/Pireus.
Här satte vi oss på en lokal sightseeingbus och åkte runt och då bl a till Acropolis. Eftersom vi varit i Aten tidigare blev det bara denna rundtur och sedan en liten vandring i Pireus.

Nästa stopp var Santorini. Detta är en fantastisk vacker plats. Här har vi också varit tidigare, men kan aldrig ”se sig mätt” av denna plats. Tender in till land och sedan linbanan upp till alla de vackra vita husen med blå dörrar och med blommor över balkongerna och i dessa smala gränder fyllda med olika slags butiker. Gator skall man inte tala om. Man går fram på någon slag av kullerstenar, så det gäller att ha rätt skodon. Här sökte vi upp den lilla bar med utsikt ner över den lilla hamnen och vår båt som låg någon kilometer bort. Tro det eller ej, men det var samme man som serverade oss ett glas vin och som också fotograferade oss med den underbara utsikten. Man kan även gå upp till denna lilla stad, men
då får man tillryggalägga över 600 trappsteg alternativt rida på en åsna. Vi föredrog linbanan.

Nu var det åter en dag till havs. Även denna dag tur med vädret, d v s strålande sol. Inte förrän på sen eftermiddagen kom molnen.

Näst sista kvällen ombord  den 29 oktober – vår 51:a bröllopsdag. Formel klädsel till kvällen och det var dags för en sista uppklädning. Rolf i mörk kostym och vit skjorta med slips och jag i lång klänning med blomma och schal. Nu hade vi också bokat bord på Restaurang Murano.
Oj,  vilken lyx och vad uppassade vi blev. T o m med tårta med ljus, som vi skulle blåsa ut och önska oss något. Att vi fick detta berodde på att vi någon av de första dagarna blev presenterade för mannen som var chef  (med en massa ränder på ärmarna) för alla restauranger och matsalar, var svensk och hette Karl Hallberg och kom från Hässleholm.
Vi hade god kontakt med honom under hela resan och varje dag kom han alltid och frågade om allt var OK.

Nästa stopp -  det sista före Rom var Napoli. Här precis som i Aten satte vi oss på en lokal sightseeingbuss och åkte en rundtur längs kusten och också in bland de nobla kvarteren. Efter rundturen tog vi i sedvanlig ordningen en egen runvandring i staden.

Sedan livet ombord under hela resan var det en upplevelse i och med alla faciliteter som fanns på detta stora fartyg. Trots alla passagerare som fanns ombord fick man kontakt med flera av personalen. God kontakt, då först med ovannämnde Karl Hallberg, tjejen som varje kväll serverade en öl till Rolf, kyparen och somaliern i matsalen. Killen i baren utan för matsalen som alltid sa ”Hej då” varje gång vi gick förbi. Killen i baren på 5:e våningen som alltid sa ”Mister Rolf – How are you”.  Jazzsångerskan som kom fram och pratade med oss eftersom vi nästan varje kväll var och lyssnade på henne och sen inte minst den killen som skötte vår hytt, som varje morgon hälsade oss med Mrs and Mr Johansson – Have a nice day  o s v.

Rolf omgiven av våra kypare

På båten var det också internationella uppträdande varje kväll och också en A Cappella Quartet – fyra killar, ”Full Tils”,  som sjöng fantastiskt. Dessa uppträdde varje kväll på olika uppehållsplatser på båten och dessutom i teatersalongen. Vi tror att det är våra nya ”Beatles” kanske……...

Vi hade  tur med vädret förutom i Istanbul – det enda stället där det kom några droppar och det var mulet. I övrigt hade vi ca 20 grader och man gick dagligen iklädd shorts och T-tröja.

Nu var vår resa slut för denna gången. Endast flyg hem till Kastrup och Hofterup återstod och som vi alltid brukar säga

En fantastiskt fin och trevlig resa som lever kvar i minnet.  Men som vanligt – ”Borta bra, men hemma bäst” och framför allt att få komma hem och träffa Tova igen.

Jag fick inte följa med på resan……..

Hemkomna till Hofterup sänder vi nu många hälsningar och kramar till er alla.

Nan och Rolf

Tel: 042 - 13 95 00             E-post: mail@turretur.se             Norra Storgatan 16, 25220 Helsingborg             © Copyright Turretur