Studieresa Emerald Princes 11-14 jun 2013

 

Jag hade turen att få komma med på en studieresa och få prova på att kryssa med Emerald Princess.

Dagen startade riktigt tidigt i ottan med buss till Hässleholm och sedan Öresundstågen hela vägen till Kastrup, enkelt och bekvämt. Magen knorrade rätt bra när jag kommit igenom säkerhetskontrollen så en liten paus och morgonfika blev det innan boardning av planet till Helsingfors. När vi skulle gå in för landning i Helsingfors så kändes det som om vi hittade alla Finlands luftgropar just där vi flög, för det var en väldigt skumpig inflygning och landning.

 

Väl av planet knallade jag till bagagebanden där väskorna redan kommit. Det lilla jag hann se av Helsingfors flygplats så var den väldigt välskyltad, det gick inte att gå fel precis. Hoppade in i en taxi och visade honom lappen var jag skulle, "Melkki Quay West Harbour" killen tittade på lappen och sedan på mig, varpå han frågade: -Var är det?

Jag bara skrattade rakt ut och svarade: -Ja det är ju du som kör taxi så jag hoppades ju att du visste.

Killen körde mig i alla fall till hamnen där de större båtarna lägger till och när vi rundade en storbyggnad så såg jag fartyget. Imponerande.

 

Även om jag varit på några fartygsvisningar tidigare och varit ombord på några av dessa magnifika fartyg, så upphör jag inte att förvånas över hur stora dessa kryssningsfartyg är och att de kan flyta med så många passagerare ombord.

 

 

Det första som slår mig är att det är väldigt hög säkerhet. Jag fick inte gå till fartyget utan eskort och vakten där jag stod och väntade på min eskort kollade igenom alla passagerare som anlände med utflyktsbussarna. Ingen fick komma in om de inte kunde visa sitt "cruisecard". Tillslut tog eskorten mig till landgången där jag fick vänta på att få mitt eget cruisecard och sedan gå igenom säkerhetskontrollen. En i personalen tog min väska och visade mig till min hytt som var R751 och låg på däck 14 (väldigt högt upp), så långt bak i aktern det gick att komma. Hytten var kompakt med ändå betydligt rymligare än jag hade föreställt mig.

 

 

 

   

 

Den första information jag fick var att jag skulle infinna mig på däck 7 i en av pubarna för genomgång av säkerhetsövningen/informationen. Det innebar att jag hade 1½ timme på mig att hinna hitta något att äta. Min mage knorrade högt och beklagande, jag hade ju inte ätit sedan tidig morgon på Kastrup. Mat jakten var igång i ett språng. Trapporna upp en våning tog mig till ett av poolområdena, där fann jag en enklare grill som gjorde pizza. En sådan bit slank ner, men det var ju långt ifrån tillfredställande. Jag tittade lite på vart folk rörde sig och följde efter och taaddaaaaa.... Jag kom till bufferestaurangen, nu snackar vi mat. Äntligen kunde jag äta så jag blev mätt och gott var det.

 

I ett smärre litet "mat koma" begav jag mig sedan till WheelhouseBar på däck 7 för säkerhetsgenomgången, den var kanske inte det mest intressanta den dagen, men ack så viktig i alla fall. Eftersom jag fortfarande var jätte mätt (man äter ganska mycket på dessa fartygen minsann) så bytte jag om och tog mig till gymmet för att motionera lite, så hungern skulle komma lagom till kvällsmiddagen. Det var en smärre liten vetenskap att hitta dit. Jag trodde ju att jag kunde åka upp till rätt våning i mitten på fartyget och sedan gå till gymmet men ack så fel jag hade. Jag fick gå ner två våningar och ta mig till fören och sedan gå upp två våningar igen. 

 

 

 

Det tog mig i alla fall en dag innan jag klurade ut hur jag enklast skulle förflytta mig mellan olika ställen, det var inte alltid det gick att åka till rätt våning och bara gå. Det fanns ju dock hjälpmedel, vid alla hissarna på alla däck fanns en orienteringsplan och en markering på vart jag befann mig, mycket händigt minsann. (Tro det eller ej, men det är faktiskt fullt möjligt att gå vilse på ett fartyg)

 

 

 

För att inte tala om hur långt det var att gå om jag var i fören och hade glömt något i hytten som var längst bak i aktern, lång korridor att vandra i var det.

 

 

Jag kom först till spaet, där dofterna av olika massage oljor luktade överväldigande och tjejerna i receptionen var väldigt upp "stylade" men vänliga. Jag knallade vidare igenom spaet och kom till gymmet. Där lukta det inte hallon kan jag säga, den lite unkna doften av svett slog emot mig, men de stora panoramafönsterna med den vackra havsutsikten kompenserade det direkt.  På alla löpbanden satt en liten tvmonitor med flera kanaler att välja på och jag kunde till och med titta på film medan jag gick och det gjorde ju att tiden bara försvann i ett nafs.

 

 

Efter gym turen blev det en liten ryggsträckare i hytten innan det var dags för dusch och lite "uppsnoffning" inför middagen. Det känns verkligen lite speciellt och lyxigt att klä upp sig och sedan gå och äta i en fin restaurang. Maten är ju inte bara god utan den även ser vackert aptitlig ut.

 

      

 

 

 

Kvällen drog sig mot sitt slut vid 23:30 men än en gång knorrade magen och jag tog mig lite "natta mat" uppe i buffen innan jag gick och lade mig. Det var kanske inte de nyttigaste valen, och definitivt inte lika snyggt upplagt på tallriken när jag gör det själv, men det var gott och det finns väl inget skönare än att gå och lägga sig på mätt mage hehe.

 

 

 

Då jag inte hade dragit för gardinerna helt i hytten så strålade solen in tidigt och jag studsade upp redan kl 04:20 pigg som en lärka. Jag fixade till mig och gick upp på däck när fartyget nu sakta gled in mot Stockholm genom skärgården och det var verkligen vackert. Jag förstår att turisterna blir foto tokiga när fartyget glider fram i skärgården, jag tror att vi svenskar blir lite hemma blinda, för det var verkligen vackert.

 

 

 

Sen en liten film HÄR!

 

Så klart blev jag ju hungrig av att titta på skärgården i två timmar och doften av mat lockade då bufeerestaurangen låg precis under. Sagt och gjort så blev det frukost ute på däck i solskenet, helt underbart. Direkt när jag satte mig med min tallrik så kom kyparen fram och frågade om jag ville ha kaffe, te eller apelsin juice. Det känns så lyxigt att bli uppassad på det viset när man inte är van vid det. För att inte tala om alla goda saker det fanns at välja på att äta.

 

 

Efter den njutningen så blev det ännu en runda i gymmet som var ganska tomt då många var i land i Stockholm. Eftersom solen höll i sig och graderna steg ända till härliga 23 så passade jag på att lägga mig en liten stund vid poolen. Det var farligt det där eftersom jag sovit så lite på natten. Jag slumrade till och när jag vaknade igen så hade jag bränt mig ganska så rejält på bägge benen, men tuppluren var behövlig i alla fall. Jag behöver väl nästan knappt säga att det var dags för mat igen hehe, som jag skrev innan, åker man på kryssning så äter man mycket just för att det är så gott och det finns mycket att välja på hela tiden.  Bufferestaurangen hade mycket generösa öppettider, lika så pizzerian, grillen och glassbaren. Farligt med fri tillgång till glass, de slinker lätt ner några stycken i ett nafs.

 

 

Sen eftermiddag var det dags för gymmet igen, denna gång testade jag på lite Zumba som är så populärt nu. Det var en kille från Australien som ledde oss fem som var nyfikna, men ack så entusiastisk han var ändå, det var riktigt kul.

 

Kvällen kom och så även samma rutin att duscha och piffa till sig med lite finare kläder inför middagen. Jag gick en sväng på "promenade" däck där affärerna låg och lite annat som var trevligt att titta på. Det som såldes i butikerna var ganska dyrt i mitt tycke. Alkoholen hade de extra pris på den sista dagen innan kryssningens slut, då var det ganska bra pris. En liter Mcallan Wiskey kostade på "rean" 59$, enligt valutakursen de hade som var 6,56 så blev det ett pris på ca 388Sek för flaskan. 

 

 

Något som jag upptäckte var att de flesta kypare reagerade på att jag kryssade ensam och åt ensam. De tittade ofta från hållet jag kom och frågade "only one?" "your alone really?" tydligen är detta inte så vanligt verkade det som. Fast det kvittar om jag kryssar ensam för när jag åt middag i den stora fina restaurangen fanns det alltid en pratglad bordsgranne vilket ju var kul. Maten var ju också ett bra samtalsämne, de var ju som konstverk ibland.

 

 

 

En av kvällarna fick min bordsgranne uppleva lite humor av en av kyparna. Hon hade beställt kvällens rätt som var hummer. Hon pratade med sitt middagssällskap och kyparen om hur gott det skulle bli med hummer. När väl tallriken kom ut låg där vackert upplagt (jag hann tyvärr inte ta något foto) en hummer i lite mindre storlek med grönsaker vackert ordnat runt den. Damen i fråga tittade på den och frågade kyparen i vilket hade de hade fiskat upp den för det måste vara den minsta hummern i hela havet. Hon skrattade dock glatt och kyparen var inte sen han utan ursäktade sig en stund. När han kom tillbaka till hennes bord hade han två hummrar till som han serverade på hennes tallrik, hon blev så snopen och som vi skrattade. Men hon åt allt och var väldigt nöjd och belåten sen. Kul att se att man kan få som man vill fast med en glimt i ögat. 

 

Om jag någon kväll var osäker på om jag skulle gå till bufeerestaurangen eller "fin" restaurangen var det enkelt avgjort. Jag gick och tittade på kvällens meny som alltid satt inramad på väggen, väldigt elegant.

 

 

 

 

På just detta fartyg Emerald Princess var passagerarna av det äldre slaget typ 55+ och uppåt. Så ni som är av den lite äldre generationen som vill kryssa och ha mer lugn och inte en massa stoj och stim, då kan jag verkligen rekommendera detta rederiet. 

 

Efter lite god mat så var det dags att titta på kvällen föreställning. Teatern är stor och i tre våningar, men sikten är väldigt bra nästan oavsett vart man sitter. Just denna kväll var det en herre som hette Don (minns inte hans efternamn) och som var buktalare. Jag måste säga att jag var lite skeptisk, men det visade sig att det var en helskön gubbe och riktigt rolig med sin docka "Mr Nosewearthy". De skämtade vekligen om allt, stämningen var på topp.

 

 

När showen var slut tog jag vägen genom casinot och tittade en liten stund, nej jag spelade inte även om jag var sugen hehe.

 

 

 

Promenaden tog mig till Explorers lounge där jag hamnade i baren med en drink som hette "Dirty Banana". Den smakade verkligen inte som en drink utan mer som en milkshake och den var så god och avnjöts till enkel musikunderhållning. En sak som jag verkligen kan rekommendera till den som skall kryssa för första gången är att köpa till ett dryckespaket, det lönar sig verkligen i längden om man gillar, vin, öl, drinkar och läsk. Min Dirty Banana kostade 7$ enligt prislistan och sedan lades 2$ till som dricks så totalt gick den loss på 9$. Detta var ju endast en drink en kväll, så tänk om du vill ha läsk under dagen, någon öl vid poolen, kanske en flaska vin till maten. Ja det lönar sig definitivt att ta ett dryckespaket.

 

 

 

Se en liten film HÄR!

 

Efter den goda drinken så drog jag mig mot min hytt, men jag tog vägen utom poolen i aktern och mitt i natten (ca 23:50) var det mycket vackert. Se film HÄR!

 

Oohhh jag har ju glömt att berätta om något som jag uppskattade varje kväll. Killen som hade hand om min hytt Jonathan, som såg till att jag hade allt jag behövde. Varje kväll så frågade han mig när jag tänkt gå att äta middag och när jag kom tillbaka hade han bäddatupp sängen, dragit för gardinerna och lagt små choklad på min kudde. Så klart görs ju detta till alla resenärer, men jag tyckte det kändes lite extra lyxigt på något vis, ompysslat. (Ja, jag har lätt för att uppskatta små saker)

 

Ny gifta och passagerare som fyllde år under kryssningens gång blev också lite extra uppvaktade. På dörren till hytten blev det skyltar och i restaurangen blev det sång av kyparna, riktigt uppskattat av de som blev firade.

 

 

 

     Kyparna hade lite jippo i restaurangen sista kvällen, uppskattat av många.  Se en liten film HÄR!

 

 

Fartyget var mycket elegant och vackert smyckat. Det fanns vid våning 5,6 och 7 i mid ship ett atrium där butikerna, receptionen, hissarna och de vackra trapporna fanns. Lampan i taket var riktigt snygg, speciellt på kvällen när den var upptänd.

 

   

 

 

 

Längst ner på däck 5 i något som kallades för Piazzan fanns de olika musikunderhållningar vid olika tidpunkter på dagen och kvällen. Här är det ett litet uppträde som jag filmade när jag var på väg till restaurangen vid 19 tiden. Se fim HÄR!

 

Det var ju inte bara i detta vackra atrium som det fanns utsmyckningar, de fanns ju runt om på fler ställen på fartyget.

 

   

 

Det fanns tre olika poolområden på Emerald Princess. Två i mid ship och ett mindre i aktern. Vid den ena hade de en storbilds skärm där de på kvällen visade film under stjärnorna. Då satt man i solstolarna och fick en fleece filt på sig och de serverade popcorn till de som ville ha. Riktigt mysigt när vädret tillåter.

 

 

 

Dagarna blev aldrig långtråkiga då det fanns program och aktiviteter hela tiden. Allt från boxmaking kurs till vinprovning till turné i casinot och liknande. Det fanns ju något för de flesta om man inte ville gå av på den destinationen där fartyget befann sig just då.

 

Kvällen före avstigningen innebar att senast kl 22:00 skall din packade väska stå utanför din dörr. Så det är bra om du har ett handbagage du kan ha ombyte och toalettartiklar i. Fartygspersonalen tar sedan hand om väskan och ser till att den kommer dit den ska. Dagen för avstigning är det upp tidigt som gäller då hytten skall vara tom och lämnad senast kl 07:30. Den sista tiden spenderade jag i Explorers bar där alla som hade en viss färg skulle samlas innan det var dags för avstigning. De ropade upp i högtalarna "Brun 1 och Orange 4" och alla som hade just de färgerna skulle gå ner till däck 4 och bli utloggade från fartyget, sedan var det bara att gå och hämta mitt bagage och bege mig mot exit för denna gången.

 

Det var min första kryssnings upplevelse (i något avskalad berättad form) och det var definitivt inte den sista. Jag har redan börjat spana efter min nästa kryssning som får bli ihop med familjen.   

 

~Linda Lindskog~

 


Tel: 042 - 13 95 00             E-post: mail@turretur.se             Norra Storgatan 16, 25220 Helsingborg             © Copyright Turretur             


 | Webbkarta | Logga in |