Klassiska Kanalresan Göteborg - Stockholm 4 dagar

 

 

M/S Juno

 

Dag 1

09.00 Avg. Göteborg.

Vår kryssning börjar i Göteborg, Packhuskajen 10.


13.15 - 13.30 Lilla Edet.

Ströms sluss vid Lilla Edet byggdes 1916 och är den första på vår resa. Den ursprungliga slussen invigdes år 1607 och var Sveriges första sluss.


14.45 - 15.45 Trollhättan, slussning.
Den imponerande slusstrappan vid Trollhättan har fyra slussar och en fallhöjd på 32 meter. Här finns tre parallella slussleder, varav endast den största (från 1916) fortfarande är i bruk.


15.45 - 17.15 Trollhättan.

Vi besöker Trollhätte Kanalmuseum som är inrymt i en vacker byggnad från 1893. Här berättas den intressanta historien om Trollhätte kanal och de gamla slussarna både med hjälp av en utställning och i en lättöverskådlig film. Det finns även möjlighet att promenera i det gamla slussområdet.


18.15 - 18.25 Brinkebergskulle.

Strax innan Vänersborg går vi igenom Brinkebergskulle sluss.


18.45 - 03.10 Sjön Vänern.

Vänern är Sveriges största sjö, belägen 44 meter över havet. Den är även Europas tredje största sjö, efter Ladoga och Onega i Ryssland.


23.30 Läckö slott.

Vi passerar Läckö slott som ligger på en udde i Vänern och anlades redan 1298 som biskopsborg. Slottet hade sin storhetstid under 1600-talet, då Magnus Gabriel de la Gardie tog över och gjorde om det i barockens anda.


Dag 2

03.10 - 05.20 Sjötorp.

Vid Sjötorp börjar Göta kanal och vi går in i den första av kanalens 58 små slussar. Det här systemet har totalt åtta slussar och här finns även en välbevarad varvsmiljö.


07.40 - 09.20 Godhögen–Hajstorp övre.
Vi passerar en serie av fyra olika slussystem i mycket vackra omgivningar. År 1822 invigdes västgötadelen av Göta kanal vid Hajstorp. Här finns Kanalingenjörens villa och den gamla smedjan.


07.40 - 08.00 Godhögen–Riksberg.
För den morgontidige är det möjligt att promenera från Godhögen till Riksberg, ca 1 km.


10.20 Töreboda.

I Töreboda korsas kanalen av järnvägen mellan Göteborg och Stockholm. Här presenterar man även stolt Lina, Sveriges minsta färja, som trafikerar Göta kanal på tvären.


12.20 Bergkanalen.

Bergkanalen grävdes 1930-33 för att räta ut en skarp kurva i kanalen.


12.50 Obelisken.

Den grävda kanalens högsta punkt (91,5 meter över havet) markeras här av en obelisk.


13.20 - 13.30 Tåtorp.

Vid Tåtorp finns en av Göta kanals två bevarade handmanövrerade slussar.


13.30 - 15.35 Sjön Viken.

Den trolska sjön Viken (91,8 meter över havet) fungerar som vattenmagasin för kanalens västra del.


14.35 -15.35 Spetsnäskanalen/Billströmmen.

Vi styr genom två av kanalens smalaste passager – trädbeklädda och omgivna av näckrosfyllda småsjöar.


15.35 - 15.50 Forsvik.

Forsvik har en mycket intressant brukshistoria. Här finns kanalens äldsta sluss från 1813. Den imponerande järnbron är från samma år. I slussen möts vi ibland med blommor och sång av den religiösa familjen Kindbom. När vi sedan lämnar slussen bär det nedåt!


16.35 - 18.45 Karlsborgs fästning.

Vi besöker Karlsborgs fästning som byggdes 1819-1909 på initiativ av Baltzar von Platen. Här får vi vara med om en intressant guidning av fästningen och den vackra Garnisonskyrkan.


18.45 - 21.00 Sjön Vättern.

Med en längd på 135 km och en bredd på 31 km är Vättern Sveriges näst största sjö, belägen 89 meter över havet. Sjön är ovanligt djup och har klart vatten.

 

21.00 Ank. Motala.
Motala ritades av Baltzar von Platen och brukar kallas ”Göta kanals huvudstad”. Här anlade han 1822 Motala Werkstad, av många ansett som den svenska industrins vagga och här har även AB Göta Kanalbolag sitt huvudkontor. Det finns möjlighet att på egen hand promenera till Baltzar von Platens grav, ca 1 km längs vänster sida av kanalen. Natthamn.


Dag 3

04.00 Avg. Motala.


05.00 - 05.40 Borenshult.

Slusstrappan i Borenshult är kanalens näst största med fem sammankopplade slussar och en nivåskillnad på 15,3 meter. Här kan man ibland höra näktergalen sjunga.


05.40 - 06.40 Sjön Boren.

Vår båt glider sakta fram över sjön Boren, belägen 73 meter över havet.


06.40 - 06.50 Borensberg.
I det idylliska kanalsamhället Borensberg finns det en handmanövrerad sluss. Efter slussen ser vi det välkända Göta Hotell (byggt 1908) och strax därefter ett lusthus i den s.k. Västanåkröken (även kallad styrmans fasa).


07.10 Kungs Norrby, akvedukt.
Akvedukten vid Kungs Norrby byggdes 1993 och vi passerar här över riksväg 36.


10.20 Ljungsbro, akvedukt.

Vi passerar den andra akvedukten på vår resa. Den här byggdes 1970.


10.40 Berg (Heda).

Nu börjar vi färden 40 m nedåt i Bergs slussystem (15 slussar) mot sjön Roxen. Tillsammans med båtens kryssningsvärd promenerar vi till Vreta klosterruin och kyrkan (ca 3 km). Alternativt kan man promenera på egen hand längs kanalen eller passa på att ta ett dopp i Roxen. Vreta kloster var Sveriges första nunnekloster och daterar från ca år 1100. Dess betydelse kom senare att överglänsas av den heliga Birgittas kloster i Vadstena. Den bevarade kyrkan är en av vårt lands mest intressanta med många vackra medeltida klenoder. Idag fungerar den som församlingskyrka och är därför inte alltid öppen för visning.


12.00 - 13.00 Berg (Carl Johan).

Carl Johans slusstrappa är med sina sju sammankopplade slussar kanalens längsta. Slusstrappan sänker båten 18,8 meter mellan Bergs gästhamn och Roxen. Här stiger vi ombord igen innan båten stävar ut på sjön.


13.00 - 15.00 Sjön Roxen.

Sjön Roxen är belägen 33 meter över havet.


15.00 - 15.10 Norsholms sluss.

Här korsas kanalen av järnvägslinjen mellan Stockholm och Malmö.


16.40 - 17.20 Sjön Asplången 27 meter över havet.


18.45 - 20.00 Carlsborg–Mariehov–Duvkullen.
En serie på åtta slussar börjar vid Carlsborgs övre och tar oss ner till Söderköping.


20.30 - 21.30 Söderköping.

Den idylliska staden Söderköping grundades i början av 1200-talet och var under Hansatiden mycket betydelsefull. Söderköping har dessutom en lång och intressant historia som kurort. Här finns det tid för egna strövtåg och upplevelser.


22.50 - 23.00 Mem.

Här lämnar vi kanalen genom den sista av de små slussarna och går ut på Slätbaken, en vik av Östersjön. Vid Mem invigdes Göta kanal under pompa och ståt den 26 september 1832, i närvaro av kung Karl XIV Johan med familj.


23.00 - 08.40 Östersjön.

Efter en kort passage i öppet vatten kryssar båten mellan kobbar och skär i det tidiga morgonljuset.


Dag 4

08.40 - 08.50 Södertälje.

Södertälje sluss är med sina 135 meter Nordens största sluss.


08.50 - 15.15 Mälaren.

Mälaren är Sveriges tredje största sjö, belägen 0,3 meter över havet. På vikingatiden var Mälaren ännu inte en sjö, utan en del av Östersjön. Vid Mälaren finns två av UNESCOs världsarv – Drottningholms slott och Birka.


10.15 - 12.15 Birka Vikingastaden.

Birka på Björkö brukar kallas Sveriges första stad. Här fanns en betydelsefull hamn för internationell handel och sjöfart. Staden var i bruk under ca 250 år och övergavs strax före år 1000. Birka finns med på UNESCOs världsarvslista. Vi får en guidad tur runt på ön (ca 3 km i kuperad terräng) och besöker även öns vikingamuseum.


14.15 Drottningholms slott.
Drottningholms slott är kungliga familjens hem sedan 1981 och finns med på UNESCOs världsarvslista. Slottet passeras i mån av tid.


15.15 - 15.30 Hammarby sluss.

Den sista slussen på resan tar oss från Mälaren in i Saltsjön.


16.00 Ank. Stockholm.

Vår kryssning avslutas vid Skeppsbrokajen 103, Gamla Stan.

 

Avresedatum 2017:

25/5, 5/6, 14/6, 22/6, 1/7, 10/7, 18/7, 27/7, 4/8, 13/8, 21/8

 

Priser:

Kategori C (huvuddäck)

Dubbelhytt 12995:- per person

Extra bädd 8695:- per person

Enkelhytt 17535:- per person

"Queen-size", dubbelhytt 14425:- per person

"Queen-size", enkelhytt 18860:- per person

Kategori B (shelterdäck)

Dubbelhytt 15825:- per person

Enkelhytt 20200:- per person

Kategori A (brygdäck, inkl. champagne, frukt och morgonrock)

Dubbelhytt 19745:- per person

Enkelhytt 23790:- per person

 

Info om båten M/S Juno

 

 

Tillbaka


Tel: 042 - 13 95 00             E-post: mail@turretur.se             Norra Storgatan 16, 25220 Helsingborg             © Copyright Turretur             


 | Webbkarta | Logga in |